Na konci minulého roku jsme s Mattem Hartem spolupracovali na projektu pro Sony BMG v Londýně – projektu, který se týkal uvedení na trh nového alba jedné docela známé zpěvačky. Všichni víme, že hudební průmysl prochází těžkou krizí: zatímco se ještě  před pár lety prodalo  kolem 20miliónů cédéček této zpěvačky, letos budou  v Sony BMG rádi, když  prodají alespoň polovinu (a to i s vysokorozpočtovou marketingovou podporou).

Cédéčka patří minulosti.  Patří budoucnost prodeji muziky online? Možná, ale určitě ne za ceny, na které je hudební průmysl zvyklý.  Cédéčka si kupujeme hlavně jako dárek, k vánocům nebo k narozeninám. Když člověk balíček s cédéčkem pod stromečkem nahmatá, tak hned ví, že drží v ruce opravdový, tvrdý dárek (žádné ponožky).  Jakmile se balíček (fyzický artefakt) rozpustí online – a to i oficiální cestou, např. i-Tunes – je z hudby komodita, kterou nemá (velkou) cenu dávat jako dárek. A když hudba ztrácí cenu, pak není velký zločin stáhnout si ji z LimeWire (a začít stahovat více jednotlivé písničky a méně kompletní alba a tím hudebnímu průmyslu zasadit další ránu).

Tady je několik informací ze studie, kterou jsme pro Sony BMG dělali a které, zdá se, potvrzují to, že i placené stahování  hudby online vede k její komoditizaci (pomocí globálních online panelů jsme se začátkem prosince 2007 ptali žen v GB, USA a Austrálii na způsoby, kterým kupují a konzumují hudbu a na to, jak vnímají zpěvačku,  o které už byla řeč):

Tady je ještě prezentace od Dava Chase a několik možných, vzájemně se nevylučujících scénářů, pokud jde o budoucnost hudebního průmyslu, například:

  • spojení zpěváků/kapel a značek (viz. Madona a Sunsilk)
  • "Freemium" – cesta, kterou se vydali např. Radiohead
  • nové distribuční kanály (a nové "labely") – noviny, časopisy, Starbucks…