3 posts categorized "hudba"

19/05/2009

Jak internet změnil hudbu

Music_promotion Nové album Junior od skupiny Røyksopp bylo zdarma ke stažení tři dny předtím, než oficiálně vyšlo. To je jeden z extrémů, kterému dnes čelí hudební průmysl, jenž hledá nové možnosti pro své přežití. Internet přinesl jednu nepříjemnou pravdu - vydavatelství jsou dnes zbytečným mezičlánkem mezi umělcem a posluchačem a přestávají být potřeba. Hudební skupiny opouštějí pohodlí vydavatelských domů a začínají se starat samy o sebe, produkují desky na vlastních labelech, spolutvoří vlastní klipy, starají se o komunitu svých fanoušků a je to vlastně tak trochu dobrý návrat ke kořenům. Free downloads se v poslední době staly naprostým fenoménem i mezi zvučnými jmény a posledním počinem je živá deska LEFT RIGHT LEFT RIGHT LEFT od skupiny Coldplay, jež je pojata jako dík svým fanouškům a je zdarma ke stažení zde.

Picture 5

10/12/2008

Nejlepší hudba roku 2008 byla... na last.fm

Hlasování o nejlepších interpretech, skupinách roku, nejprodávanějších deskách roku apod. už není doménou prezídia hudebních cen jako je slavná Grammy, případně její regionální více či méně úspěšné napodobeniny. Koneckonců náš Anděl má od dob svého uvedení sestupnou tendenci a jeho vnímaná hodnota se dnes prakticky blíží nule. Hudba se přesunula z pevných nosičů na internet. Last fm logo Hudební průmysl přišel o léta zuby nehty bráněný monopol. A s ním také o zisky a vliv. Hudba se stala svobodně šířitelným a přístupným zbožím až do té míry, že se za ni dnes nikomu moc nechce platit. I průměrně e-gramotný uživatel si už dnes totiž umí cokoli stáhnout a případně šířit zdarma. Internet se vyvíjí závratnou rychlostí a přináší s sebou netušené nové možnosti. Sociální síť last.fm asi znáte. Je to revoluce v poslouchání a šíření hudby. Picture 8 Zadáte jméno interpreta nebo stylu a přehrávač vám začne vybírat podobné interprety na základě tzv. tagů - což je označení stylu a žánru ostatními uživateli. Totálně spolutvorbová záležitost o které se dnes v hudebním průmyslu mluví s velkým respektem. Sám jsem byl překvapen do jakých detailů to funguje i v případě českého prostředí. Prakticky denním uživatelem jsem někdy od poloviny tohoto roku a k dnešnímu dni mám nějakých 43 tis. přehraných skladeb. Stažený software last.fm se umí spojit s vaším nativním přehrávačem (v mém případě je to iTunes) a pomocí tzv. scrobblingu přenášet data na centrální web last.fm, kde se hromadí informace o tom co a jak často posloucháte. A nejen to. Online vidíte vaše přátele (a oni vás) a můžete se vzájemně napojit na svůj hudební kanál. Každý uživatel totiž vytvoří individuální virtuální radio stanici a může tak po internetu vysílat pro ostatní. Tagovat samozřejmě můžete svou vlastní hudbu jakož i hudbu vašich přátel. Vše je samozřejmě propojeno s ostatními sociálními sítěmi jako je např. Facebook.

Picture 3 No a poslední novinka na last.fm? Žebříček nejlepší hudby v roce 2008 na základě scrobblingu - tedy kumulace skutečných dat od skutečných lidí o tom co skutečně a průběžně poslouchají během celého roku (kam se hrabe NOVA se svými people-metry). Nikdo nemusí o ničem hlasovat, všechno se děje automaticky během roku a na konci vám vypadnou nejlepší interpreti, deska a písnička roku jedním klikem. Nic se nedá falšovat, nic se nedá uplácet. Tohle je budoucnost hudebního průmyslu a hudby jako takové. A deska roku mi fakt udělala radost! Picture 2

06/07/2008

Hudba rozpuštěná a vypuštěná

Na konci minulého roku jsme s Mattem Hartem spolupracovali na projektu pro Sony BMG v Londýně - projektu, který se týkal uvedení na trh nového alba jedné docela známé zpěvačky. Všichni víme, že hudební průmysl prochází těžkou krizí: zatímco se ještě  před pár lety prodalo  kolem 20miliónů cédéček této zpěvačky, letos budou  v Sony BMG rádi, když  prodají alespoň polovinu (a to i s vysokorozpočtovou marketingovou podporou).

Cédéčka patří minulosti.  Patří budoucnost prodeji muziky online? Možná, ale určitě ne za ceny, na které je hudební průmysl zvyklý.  Cédéčka si kupujeme hlavně jako dárek, k vánocům nebo k narozeninám. Když člověk balíček s cédéčkem pod stromečkem nahmatá, tak hned ví, že drží v ruce opravdový, tvrdý dárek (žádné ponožky).  Jakmile se balíček (fyzický artefakt) rozpustí online - a to i oficiální cestou, např. i-Tunes - je z hudby komodita, kterou nemá (velkou) cenu dávat jako dárek. A když hudba ztrácí cenu, pak není velký zločin stáhnout si ji z LimeWire (a začít stahovat více jednotlivé písničky a méně kompletní alba a tím hudebnímu průmyslu zasadit další ránu).

Tady je několik informací ze studie, kterou jsme pro Sony BMG dělali a které, zdá se, potvrzují to, že i placené stahování  hudby online vede k její komoditizaci (pomocí globálních online panelů jsme se začátkem prosince 2007 ptali žen v GB, USA a Austrálii na způsoby, kterým kupují a konzumují hudbu a na to, jak vnímají zpěvačku,  o které už byla řeč):

Tady je ještě prezentace od Dava Chase a několik možných, vzájemně se nevylučujících scénářů, pokud jde o budoucnost hudebního průmyslu, například:

  • spojení zpěváků/kapel a značek (viz. Madona a Sunsilk)
  • "Freemium" - cesta, kterou se vydali např. Radiohead
  • nové distribuční kanály (a nové "labely") - noviny, časopisy, Starbucks...