31 posts categorized "internet"

12/11/2015

Fake audience

Pokud se nechcete umazat a dáváte přednost uhlazeným a dlouhodobě udržitelným postupům, raději dál nečtěte. Vaše nažehlená košile by se mohla znečistit. Nikdy nevíte, co skrze díru v porušených podmínkách využívání Facebookové reklamy na Vás vyteče za sajrajt.

Po undergroundu PPC reklamy Facebook pěkně jde, a je to dobře. Nejdříve na jaře 2015 zatrhl cílení na uživatele podle jejich identifikačního čísla a nedlouho poté i cílení podle Facebook adresy. Pro ty z Vás, kdo nevíte, o co jde, jenom stručný popis. Facebook do jara umožňoval cílit na konkrétní uživatele podle jejich profilu na Facebooku. Prakticky nebylo nic jednoduššího, než si stáhnout třeba seznam lidí konkurence a pak zacílit reklamu přímo na ně. Doslova jste mohli přetahovat zákazníky z hospody na jedné straně ulice do druhé nebo lákat účastníky sousedovy hlučné oslavy do blízkého klubu a následně se v klidu vyspat. S tím je utrum, protože dnes musíte disponovat osobní emailovou adresou uživatele, abyste naň mohli pustit reklamu. Pokud se necítíte ani teď pohoršeni, následující odstavec to možná spraví.

Hornik

Co teď? Co když chci třeba někomu ukradnout fanoušky anebo kamarády? Technicky je stále možné si opatřit identifikační číslo nebo url adresu jakéhokoliv uživatele Facebooku. Lidé na Facebooku mají zároveň jednu typickou vlastnost, a sice že volitelnou adresu svého profilu často tvoří podobně jako svou emailovou adresu. Co to znamená?

Znamená to, že pokud si vezmete něčí adresu profilu a uděláte z ní email, je slušně pravděpodobné, že se trefíte. Prostě k url adrese profilu typu „https://facebook.com/j.novak“ zkoušíte přiřadit emaily, tedy: j.novak@seznam.cz, j.novak@gmail.com, j.novak@centrum.cz atd. Vygeneruje se tak opravdu dlouhý seznam adres, ručně to ani nezkoušejte.  Většina z nich nebude vůbec existovat a část také bude patřit někomu úplně jinému. S jistou pravděpodobností se ale trefíte.

Vyzkoušel jsem. Vytvořil jsem si seznam mailů z profilů českých fanoušků Airbnb. Voilá, a překryv s Airbnb je … 80 %.

Jan Schmid

30/09/2015

Čím méně fanoušku, tím lépe

Často způsobujeme překvapení, když značky konfrontujeme s reálným profilem jejich fanouškovské základny. Historie aktivit českých značek na Facebooku přitom bývají podobné.

  • Na začátku bylo uvědomění, že by bylo dobré také být na Facebooku, když je tam tolik lidí a zákazníků.
  • Jenže co pak dál? Stránka buď nikoho nezajímala, nebo aspoň odezva jejích aktivit nesnesla srovnání s tradiční ATL komunikací, která přece oslovuje sta tisíce a miliony zákazníků.
  • Musíme proto někde sehnat fanoušky. Budeme mít hodně fanoušků, budeme mluvit k hodně lidem. Přichází zlatá éra klikacích soutěží, různých zbytečných aplikací a stránek typu Miluju vstávání, mazlení, pivo atd., které fanoušky prodávaly.
  • Stránka značky má tedy fanoušky, ale ke zděšení marketingového oddělení je vůbec nezajímá, co stránka na Facebooku říká. K čemu nám tedy jsou fanoušci? Logický vývod zní, nejde o fanoušky ale dosah naší komunikace (reach).

 

Toxic3

 

  • A tak přichází další zlatá éra, tentokrát ladění postů. Postujte v pět večer, nejlépe v úterý, přidávejte fotografii, dosah Vašeho postu se zvedne o 3 procenta, když přidáte na konec vykřičník a dokonce o 4,3 %, když otazník. Sledujte, které Vaše posty získávají nejlepší odezvu a podle nich uzpůsobte svou ostatní komunikaci.
  • Značky se tak naučily udržovat jakž takž přijatelnou míru zásahu, kterou jim Facebook postupně nemilosrdně snížil na jednotky procent. Navíc se ukázalo, že aby si značka zachovala přijatelný dosah, musí k té amorfní základně svých fanoušků mluvit o lecčems, hlavně ne o sobě.

Pro komunikaci na Facebooku hned z několika důvodů platí, že čím méně fanoušků, tím lépe.

Chcete-li, aby Vaší značce stránka k něčemu byla, nebojte se nevhodné fanoušky škrtat. Čím méně má stránka fanoušků, tím proporciálně vyšší je neplacený dosah jejích postů. Zamýšlejte se, komu je konkrétní post určen a omezte jeho dosah na určitou skupinu. Zkuste svou komunikaci na Facebooku cílit na ty, kdo přirozeně navštěvují Vaše webové stránky. A hlavně, nespoléhejte se na Facebook, jeden zákazník, který Vám svěří svůj email, vydá za spousty lajků.

Jan Schmid

LK a TW

01/09/2015

Znovuobjevovaná jedinečnost autorské módy

Se Zoot jsme připravili další výzkum v rámci Fashion report, tentokrát o autorské módě.

V prostředí relativní stejnosti nabízených značek v jednotlivých nákupních centrech si Češi s autorskou módou spojují především originalitu a jedinečnost. Zejména pro ženy je autorská móda jistotou, že se v práci nebo při společenské události nepotkají s někým podobně nebo dokonce stejně oblečeným.

Autorskou módu si také spojujeme s vysokou cenou. V průměru respondenti například očekávají, že autorská móda stojí dvojnásobek toho, co jsou ochotni maximálně vydat za určitý kus oblečení, a tak autorská móda již dopředu chybí v hledáčku zvažovaných alternativ. Z vyjádření respondentů vyplývá, že ani kdyby dostali hypotetických 20 tisíc na útratu za módu, autorskou módu by si stejně nekoupili, spíše by si koupili módu sportovních nebo běžných značek.

Růst zdola

Autorskou módu nosíme běžně i do práce nebo do školy, ale kupujeme si ji spíše výjimečně. Hlavním kanálem prodeje je podle očekávání Fler.cz (23 % respondentů někdy nakoupilo autorskou módu na Fler.cz), díky kterému se autorská móda prosazuje v Česku do širší společnosti, i když se jedná spíše než o módu návrhářů o tvorbu poloprofesionálních tvůrkyň. 

Z opovědí na otázku, jakou konkrétního autorskou módu si Češi kupují, se zdá, že nejlépe se prodávají autorské šperky, trika, šaty a kabelky. Na Fler.cz se prodávají i batohy a brašny, návrhářům se naopak lépe prodávají šaty a módním domům zase kalhoty a pásky.

Blanka Matragi, Simona Krainová, Leoš Mareš

Pouze dvě jména návrhářů uvedla z hlavy aspoň pětina dotázaných – a to Blanka Matragi a Beáta Rajská. Kruh pěti nejznámějších návrhářů uzavírá ještě Klára Nademlýnská, Josef Klír a Liběna Rochová.

Znalost návrhářů je do jisté míry podmíněna regionálně. Praha je sice vstupní branou návrháře k širší popularitě v rámci ČR, ale Brno je město, které má své vlastní známé návrhářské tváře, například již zmiňovanou Liběnu Rochovou či Gábinu Páralovou.

Kromě návrhářů Češi uznávají i módní ikony a osobnosti. Jsou to obvykle ženské celebrity jako Simona Krainová, Anna Geislerová či Tereza Maxová. S módou si Češi spojují také Leoše Mareše a Jiřího Korna.

Češi jako občasní návrháři

Řada Čechů se aspoň příležitostně stává autory vlastní módy. Až 44 % respondentů (61 % žen) si už někdy vyrobilo nějaké vlastní oblečení. Ženy si troufnou i na sukně, šaty a kalhoty. Muži však namísto toho, aby oblečení přímo vytvářeli, spíše mění jeho funkci. Vytváří si vlastní trička, šortky, kostýmy na karneval nebo pyžama.

Muži, ačkoli za módu vynakládají v průměru stejné částky jako ženy, však konkrétně autorskou módu nakupují podstatně méně. Z předchozích vln Fashion reportu přitom víme, že právě muži vydávají během jednoho nákupu více peněz a hledají cesty, jak si výběr padnoucího a kvalitního oblečení zjednodušit.

09/01/2015

Chcete růst? Hackujte

Facebook, Twitter, LinkedIn, Dropbox, Airbnb patří mezi služby, které základ svého růstu opřely o tzv. growth hacking.

Mezi startupy v Sillicon Valley slovo marketing zkrátka nevystihuje přístup, jakým se snaží nové služby prosadit. Growth hacking označuje kombinaci marketingu a programování a growth hackeři, napůl programátoři - napůl marketéři, hledají finančně nenáročné inovativní alternativy k tradičnímu marketingu, které mají vést k raketovému růstu počtu uživatelů a tedy i tržeb. Obvykle využívají sociální média či virální marketing ale hlavní strategie růstu spočívá v přímé integraci vlastní služby do již existujících „velkých“ zavedených služeb.

Přesně takto popisuje Andrew Chen rychlý růst Airbnb, služby, která spojuje majitele bytů a domů s cestovateli hledající alternativu k hotelům. Místo aby Airbnb od nuly budovala síť inzerentů, prostě se stala službou přímo napojenou na Craigslist. Bez jeho souhlasu. Airbnb pouze nabídla větší komfort prohlížení jednotlivých nabídek ubytování obsažených v Craigslist a automatické vkládání nabídek z Airbnb na Craigslist.

Nastroje

Jak může být growth hacking účinný, jsme si zkusili sami.

Dlouhodobě hledáme nové kandidáty na respondenty přes různé zdroje včetně Facebooku. Úspěšná konverze z uživatele, kterému se zobrazí naše reklama, na ověřeného respondenta je ovšem mizivá. Je tomu tak zkrátka proto, že panel respondentů potřebuje jednak velmi různorodé skupiny respondentů, zároveň ale tyto různorodé potenciální uživatele musí spojovat chuť vyplňovat dotazníky.

Pokud by ale existovala jasně určitelná skupina uživatelů Facebooku, která má o členství v našem panelu respondentů zájem, celý proces by se mohl výrazně zlevnit a zrychlit.

Existuje, jsou to přirozeně uživatelé jiných panelů. A tak jsme navštívili stránky jiných panelů a začali scrapovat jejich fanoušky. Podařilo se nám automatizovaně posbírat přibližně 7000 uživatelů. Ne že bychom v dalším kroku pozvali fanoušky ostatních panelů k nám.  Ani nemusíme. Když už máme takto rozsáhlý seznam, Facebook sám automatizovaně vybere ze svých uživatelů skupinu jiných, kteří se vnějšími znaky co nejvíce podobají námi zadanému seznamu. Vytvořil tedy publikum, které sice nezahrnuje fanoušky jiných panelů, ale z hlediska dalších znaků je jim co nejvíce podobné. Až tyto „podobné uživatele“ jsme pak reklamou začali zvát k registraci.

 Pojďme si zrekapitulovat, co se vlastně stalo:

  • využili jsme data, která nejsou naše, pro která nemáme svolení je používat,
  • využili jsme práci a úsilí někoho jiného, dokonce konkurence,
  • posbírali jsme data způsobem, kterému se Facebook, jako velká zavedená služba, brání,
  • a využili je pro rozvoj vlastního nástroje.

Nárůst úspěšnosti konverze odpovídá tomu, že se jedná o growth hacking:

Graf

Honza Schmid

Profilovy obrazek2

Jan.schmid@perfectcrowd.com

28/05/2014

Future Bakery - kreativní oddělení České Republiky

Fuba

 

10 kreativců zavřených v agentuře, nebo tisíce kreativních lidí pod vedením zkušených strategických plannerů? Future Bakery je odpověď na tuhle řečnickou otázku. 

Mrkněte na web Future Bakery a zaregistrujte se. Budete v dobré společnosti - na Future Bakery jsou registrovaní nezávislí kreativci, studenti marketingu, designu a kdokoli, kdo se nebojí přijít s novým nápadem. 

Nebo se s námi podělte o zadání pro Vaší značku, službu, nebo výrobek  - jsme si jisti, že pro vás najdeme neotřelý nápad, který - pokud budete chtít - dokáží naši designeři, filmaři a výtvarníci přenést do reality. 

26/03/2013

Fanzoom, pozorování skutečných zájmů ...

Když chceme v životě někoho skutečně poznat, neptáme se na jeho věk, region, postoje nebo počet členů v domácnosti. Více se dozvíme o člověku z toho, jakou hudbu poslouchá nebo co ho rozesměje.

Ve výzkumech jako bychom se neuměli lidsky ptát, co poslouchají zákazníci za hudbu nebo jaké jídlo mají rádi a který vtip je v poslední době opravdu rozesmál.

Proto nás baví nástroj, který jsme nedávno vyvinuli, Fanzoom. Fanzoom je společník, který skupině uživatelů, třeba fanouškům určité značky, bedlivě naslouchá a zjistí, co je zajímá. 


11/09/2012

Trendy Internetu 2012, od KPCB

Trendy na Internetu od KPCB. Kromě zajímavých čísel (např.dramatický růst Internetu v rozvojovém světě) hlavně ilustrace toho, jak hluboce se s mobilním Internetem mění to, jak konzumujeme média, píšeme, kreslíme, fotíme, natáčíme video. 
KPCB Internet Trends 2012

25/06/2012

Pečte s námi!

Spustili jsme Future Bakery. Pečeme to úplně se všema, ale čím dál se nacházíte od mírně vyčpělého pražského reklamě-marketingového světa, tím líp -  zkuste přihodit nápad nebo koncept na Future Bakery

Untitled

 

22/01/2011

Všechno už bylo objeveno

Light_bulb_Edison  

Všechno, co mohlo být objeveno, už objeveno bylo, řekl údajeně Charless H. Duell z U.S. patentového úřadu v roce 1899. Byla to určitě silná slova tehdy a byla by silná i dneska. Je ale pravda, že objeveno už toho bylo v roce 1899 dost a v roce 2011 už toho bylo objeveno fakt hodně. 

Hodně toho bylo objeveno zvlášť pokud jde o Internet a o sociální sítě. A přece se pořád objevuje objevené. Digitální agentury nabízejí klientům nové interaktivní weby a  diskusní fóra, kam budou zaručeně chodit lidi a diskutovat. Nakonec na takové diskuse nechodí nikdo, nebo jenom lidi, kteří si stěžují, že ještě nedostali mluvící otvírák na pivo, který byl hlavní cenou spotřebitelské soutěže v roce 2008. Klient zaplatí statisíce za to, co by měl zadarmo, kdyby značku posunul tam, kde už lidi skutečně jsou (ano, zejména na Facebook) a nesnažil se pro diskusi a interakci vytvářet prostředí, které bude sice vlastnit, ale které  bude jinak umělé a prázdné.

V době pana Duella by byl nesmysl snažit se soupeřit s Edisonem ve vývoji žárovky, pokud jste třeba šili boty. Žárovku nebylo a není třeba objevovat,  bylo a je třeba žárovku využít - v případě ševce  tak, že si ní posvítí na svoje kopyto.

Stejně nesmyslné jako vymýšlení nové žárovky před dvěma sty lety, je výmýšlení a vytváření nových Facebooků v roce 2011.

Ve světě, kde je Internet součástí každodenního života a kde toho existuje víc, než dokážeme využít, jsou "digitální agentury" zbytečné. Digitální agentury buďto zaniknou nebo se stanou "prostě agenturami", které kombinují a spojují to, co existuje tak, aby vzniklo něco nového - ne nová sociální síť, ale nová myšlenka. 

20/12/2009

Google chrome a produkt jako hrdina

via www.youtube.com

Google chrome něco dokáže (narozdíl od těch stovek produktů a značek, které jenom dokážou utrácet peníze a ztrácet se ve zbytečných metaforách) a tak lze jednoduše, lidsky a zajímavě dramatizovat to, co dokáže a dělá. (I když už Google chrome asi takový jednoznačný hrdina jako samotný Google není, proto o sobě vůbec musí mluvit).