16 posts categorized "média"

12/11/2015

Fake audience

Pokud se nechcete umazat a dáváte přednost uhlazeným a dlouhodobě udržitelným postupům, raději dál nečtěte. Vaše nažehlená košile by se mohla znečistit. Nikdy nevíte, co skrze díru v porušených podmínkách využívání Facebookové reklamy na Vás vyteče za sajrajt.

Po undergroundu PPC reklamy Facebook pěkně jde, a je to dobře. Nejdříve na jaře 2015 zatrhl cílení na uživatele podle jejich identifikačního čísla a nedlouho poté i cílení podle Facebook adresy. Pro ty z Vás, kdo nevíte, o co jde, jenom stručný popis. Facebook do jara umožňoval cílit na konkrétní uživatele podle jejich profilu na Facebooku. Prakticky nebylo nic jednoduššího, než si stáhnout třeba seznam lidí konkurence a pak zacílit reklamu přímo na ně. Doslova jste mohli přetahovat zákazníky z hospody na jedné straně ulice do druhé nebo lákat účastníky sousedovy hlučné oslavy do blízkého klubu a následně se v klidu vyspat. S tím je utrum, protože dnes musíte disponovat osobní emailovou adresou uživatele, abyste naň mohli pustit reklamu. Pokud se necítíte ani teď pohoršeni, následující odstavec to možná spraví.

Hornik

Co teď? Co když chci třeba někomu ukradnout fanoušky anebo kamarády? Technicky je stále možné si opatřit identifikační číslo nebo url adresu jakéhokoliv uživatele Facebooku. Lidé na Facebooku mají zároveň jednu typickou vlastnost, a sice že volitelnou adresu svého profilu často tvoří podobně jako svou emailovou adresu. Co to znamená?

Znamená to, že pokud si vezmete něčí adresu profilu a uděláte z ní email, je slušně pravděpodobné, že se trefíte. Prostě k url adrese profilu typu „https://facebook.com/j.novak“ zkoušíte přiřadit emaily, tedy: j.novak@seznam.cz, j.novak@gmail.com, j.novak@centrum.cz atd. Vygeneruje se tak opravdu dlouhý seznam adres, ručně to ani nezkoušejte.  Většina z nich nebude vůbec existovat a část také bude patřit někomu úplně jinému. S jistou pravděpodobností se ale trefíte.

Vyzkoušel jsem. Vytvořil jsem si seznam mailů z profilů českých fanoušků Airbnb. Voilá, a překryv s Airbnb je … 80 %.

Jan Schmid

09/01/2015

Chcete růst? Hackujte

Facebook, Twitter, LinkedIn, Dropbox, Airbnb patří mezi služby, které základ svého růstu opřely o tzv. growth hacking.

Mezi startupy v Sillicon Valley slovo marketing zkrátka nevystihuje přístup, jakým se snaží nové služby prosadit. Growth hacking označuje kombinaci marketingu a programování a growth hackeři, napůl programátoři - napůl marketéři, hledají finančně nenáročné inovativní alternativy k tradičnímu marketingu, které mají vést k raketovému růstu počtu uživatelů a tedy i tržeb. Obvykle využívají sociální média či virální marketing ale hlavní strategie růstu spočívá v přímé integraci vlastní služby do již existujících „velkých“ zavedených služeb.

Přesně takto popisuje Andrew Chen rychlý růst Airbnb, služby, která spojuje majitele bytů a domů s cestovateli hledající alternativu k hotelům. Místo aby Airbnb od nuly budovala síť inzerentů, prostě se stala službou přímo napojenou na Craigslist. Bez jeho souhlasu. Airbnb pouze nabídla větší komfort prohlížení jednotlivých nabídek ubytování obsažených v Craigslist a automatické vkládání nabídek z Airbnb na Craigslist.

Nastroje

Jak může být growth hacking účinný, jsme si zkusili sami.

Dlouhodobě hledáme nové kandidáty na respondenty přes různé zdroje včetně Facebooku. Úspěšná konverze z uživatele, kterému se zobrazí naše reklama, na ověřeného respondenta je ovšem mizivá. Je tomu tak zkrátka proto, že panel respondentů potřebuje jednak velmi různorodé skupiny respondentů, zároveň ale tyto různorodé potenciální uživatele musí spojovat chuť vyplňovat dotazníky.

Pokud by ale existovala jasně určitelná skupina uživatelů Facebooku, která má o členství v našem panelu respondentů zájem, celý proces by se mohl výrazně zlevnit a zrychlit.

Existuje, jsou to přirozeně uživatelé jiných panelů. A tak jsme navštívili stránky jiných panelů a začali scrapovat jejich fanoušky. Podařilo se nám automatizovaně posbírat přibližně 7000 uživatelů. Ne že bychom v dalším kroku pozvali fanoušky ostatních panelů k nám.  Ani nemusíme. Když už máme takto rozsáhlý seznam, Facebook sám automatizovaně vybere ze svých uživatelů skupinu jiných, kteří se vnějšími znaky co nejvíce podobají námi zadanému seznamu. Vytvořil tedy publikum, které sice nezahrnuje fanoušky jiných panelů, ale z hlediska dalších znaků je jim co nejvíce podobné. Až tyto „podobné uživatele“ jsme pak reklamou začali zvát k registraci.

 Pojďme si zrekapitulovat, co se vlastně stalo:

  • využili jsme data, která nejsou naše, pro která nemáme svolení je používat,
  • využili jsme práci a úsilí někoho jiného, dokonce konkurence,
  • posbírali jsme data způsobem, kterému se Facebook, jako velká zavedená služba, brání,
  • a využili je pro rozvoj vlastního nástroje.

Nárůst úspěšnosti konverze odpovídá tomu, že se jedná o growth hacking:

Graf

Honza Schmid

Profilovy obrazek2

Jan.schmid@perfectcrowd.com

26/03/2013

Fanzoom, pozorování skutečných zájmů ...

Když chceme v životě někoho skutečně poznat, neptáme se na jeho věk, region, postoje nebo počet členů v domácnosti. Více se dozvíme o člověku z toho, jakou hudbu poslouchá nebo co ho rozesměje.

Ve výzkumech jako bychom se neuměli lidsky ptát, co poslouchají zákazníci za hudbu nebo jaké jídlo mají rádi a který vtip je v poslední době opravdu rozesmál.

Proto nás baví nástroj, který jsme nedávno vyvinuli, Fanzoom. Fanzoom je společník, který skupině uživatelů, třeba fanouškům určité značky, bedlivě naslouchá a zjistí, co je zajímá. 


28/02/2009

Shine your city green

O síle komunitní sítě Facebook se mluví stále častěji – takže si získala pozornost tvůrců sociálních reklam. A první výrazné projekty se objevují už také u nás.

Pamatujete si z dětství vontský Večer světel z Foglarovy knížky Stínadla se bouří? Vontové, kteří si přáli hřiště, manifestovali svou touhu tím, že večer rozsvítili u sebe doma barevný lampion. Dnes něco podobného zkoušejí některé sociální kampaně. Jenže na internetu a prostřednictvím komunitní sítě Facebook. A zatímco Vontové „rozsvítili“ tímto způsobem jen svou městskou čtvrť, aby ukázali, kolik Vontů po hřišti touží, sociální kampaně hodlají podobnou formou „rozsvěcet“ na internetu celou republiku, nebo nejlépe celý svět.

Picture 1 Chobotničky, kam se podíváš O Facebook se opřel například Nadační fond Pro knihovnu, iniciativa usilující o postavení Kaplického nové budovy Národní knihovny v Praze Na Špejcharu. Když se podíváte na webové stránky www.proknihovnu.cz, můžete si kromě jiných informací prohlédnout taky zajímavou mapu s desítkami ikonek malých Kaplického „chobotniček“. Je to klasická internetová mapa České republiky – ikonky do ní může pomocí sítě Facebook vložit každý, kdo si přeje stavbu knihovny. Ikonka se pak zobrazí na mapě v místě jeho adresy. Mapa tak ukazuje, kolik příznivců nová knihovna má a odkud jsou. Rozsviťte svá města zeleně „Nedávno jsem slyšel jeden hezký citát: ‚Kdybyste na své přátele mluvili tak, jak na ně mluví klasická reklama, tak by vám dali pěstí.‘ Sociální sítě stojí právě na tom, že je to nové prostředí pro mladé lidi, které má svá nová pravidla a funguje na nových principech. Když lidi nenecháte vaši kampaň spoluvytvářet, tak peníze za ni proletí oknem,“ tvrdí Petr Václavek, manažer reklamní agentury Lemonade.

V současnosti připravuje na Facebooku podobnou kampaň, jako je ta propagující stavbu knihovny.

V případě jeho projektu ale půjde o manifestaci přívětivého přístupu k životnímu prostředí a k šetření vodou i energií. Kampaň má název „Rozsviťte svá města zeleně“.

Shineyourcitygreen „Na Facebooku vystupuje každý jako jednotlivec, který má svůj okruh přátel. Ve statusu, kde informuje například o tom, že jde na oběd, bude moci informovat i o tom, že se rozhodl zeleně rozsvítit své město. Vyplní potom malý test, týkající se jeho ekologického chování: jestli dává pokličku, když vaří, nebo zda vypíná vodu při čištění zubů. Získá profil v podobě ikonky panáčka, jehož barva bude v případě odpovědí signalizujících šetrný přístup k energii zelená. Tato ikonka se pak zobrazí na mapě Google Earth v místě, odkud člověk je. Čím víc lidí se k projektu připojí, tím víc bude na mapě přibývat zelených panáčků, až se zeleně rozsvítí celá města,“ vysvětluje Václavek.

Pokud budou odpovědi naznačovat spíš plýtvání energií, dostane člověk červeného panáčka, ale získá současně přístup na webovou stránku, kde se může v tomto směru poučit – dočte se například, že vypnutím vody při čištění zubů ušetří až devět litrů a že použitím pokličky zabrání velkým tepelným ztrátám. „Nenásilně se dozví, co má dělat, a může své skóre zlepšovat,“ říká Václavek. „Ve finále bude mapa interaktivní, nebude omezená hranicemi, takže třeba New York a Praha spolu budou moci soupeřit o to, které je zelenější. Rozsvítit se tak mohou města na celé planetě. Navíc tenhle přístup může přimět lidi, aby šetření zdroji považovali za normální. Před pár lety bylo třídění odpadu neobvyklé, dneska je to běžná praxe. A kdybych ho netřídil, tak mi to vytknou vlastní děti. Na Facebooku má také každý člověk svou sociální skupinu a bude chtít před ní obstát.“ Vzniklo to na workshopu Václavkův projekt vznikl na konferenci Londýn v Praze. Tu uspořádal loni v Praze Jaroslav Cír, marketingový odborník, pracující pro Unilever. Účastníci navrhovali během speciálního workshopu kampaň na téma šetření vodou. Václavek přišel s projektem komunikace přes Facebook a zvítězil. Poté jej rozpracoval do reálné podoby – technické řešení zpracovalo Nydrle Studio Michala Nýdrle. Ve zkušební podobě by se měl projekt objevit na internetu příští týden, od dubna se má rozběhnout naostro.

Autor: JAROSLAV KRUPKA, Lidové Noviny 25. února 2009

26/01/2009

Češi, národ brouků Pytlíků a kálejících Švejků

Entropa rozvířila vášně. Především ty bulharské, protože, to si řekněme na rovinu, turecký záchod byl trošku moc. Na druhou stranu, umělecké dílo by mělo (a v dnešní době vlastně musí) šokovat. Na třetí stranu ovšem asi ne vždy a za každou cenu. S tou plastikou se to má tak trochu jako se špatně zvládnutou reklamní kampaní. O co jiného vlastně šlo, měl to být především umělecký doplněk kampaně "Evropě to osladíme", která se ihned vzápětí po svém uvedení zalekla své vlastní odvahy a změnila se na "Sladíme Evropu". Není tedy divu, že plastiku jsme nejdřív odhalili, pak se za ni hned začali omlouvat, abychom vzápětí její sporné části pokorně odstranili, když ani sami pořádně nevíme kdo jsme. Na tuto otázku nám pomohlo odpovědět několik evropských karikaturistů a mně osobně se nejvíc líbí slovenský a bulharský pohled.

BAN28b3d7_001 DP28ab74_Capture_1

06/01/2009

American Beauty

Rozhodnutí administrátorů internetové sociální sítě Facebook, kteří z profilů některých uživatelů odstranili fotografie kojících žen, způsobilo nebývalou odezvu. Pod petici „Hej, Facebooku, kojení není obscénní!“ se během několika dní virtuálně podepsaly desítky tisíc lidí. Celkově se do včerejška proti zákazu zveřejňovat kojení na této síti postavilo již více než 139 tisíc lidí.


Mluvčí Facebooku Barry Schnitt reagoval prohlášením, že server drtivou většinu fotografií, na kterých je vidět kojení, nemaže, protože jsou v souladu s uživatelskými podmínkami. „Fotografie, které zobrazují plně odhalené ňadro, tedy ukazují bradavku nebo dvorec ňadra, tyto podmínky porušují. Pravidla stanovují, že je do Facebooku zakázáno vkládat obscénní, pornografický nebo sexuálně explicitní materiál,“ uvedl Schnitt a dodal, že na odstraněné fotografie v drtivé většině upozornili a stěžovali si sami uživatelé. Podle agentury Reuters někteří nespokojenci nezůstali jen u podepisování petice, a dokonce demonstrovali před sídlem Facebooku v Kalifornii. Bficon-med Mezi desetitisíci lidí z celého světa se proti postupu Facebooku ohrazují i některé Češky. V diskusi pod peticí jedna z nich označuje postup Facebooku za středověký a pokrytecký. Naproti tomu postup Facebooku nepřekvapil některé tuzemské internetové odborníky. „Většina podobných sociálních internetových sítí má obdobná pravidla,“ řekl LN Patrik Zandl, šéfredaktor webového magazínu Lupa.cz zabývajícího se děním na internetu. Mezi uživatele sítě, které rozhodnutí stáhnout fotografie kojících žen pohoršilo, patří i Kelli Romanová z USA. Ta je jednou z iniciátorek online petice na Facebooku nazvané „Haló, Facebooku, kojení není obscénní!“, ke které se připojilo již více než 137 tisíc lidí. Podle Romanové některým ženám Facebook dokonce pohrozil, že pokud fotografie zobrazující kojení znovu na Facebook vloží, bude jejich profil smazán. Facebook je přitom jinak velmi svobodnou sociální sítí, do které mohou její členové vkládat své fotografie, zakládat tematické skupiny, zvát se na akce či spojit se s přáteli a sdělovat, co právě dělají. V současné době má již přes 120 milionů členů po celé planetě. Přístup administrátorů sítě, který by se dal shrnout do věty: „Kojení ano, ale bez viditelných dvorců a bradavek“, rozpoutal mezi uživateli Facebooku rozsáhlou diskusi o přijatelnosti kojení na veřejnosti. Zatímco v Česku je poměrně běžné potkat například kojící ženu ve vlakové soupravě nebo třeba i restauraci, zkušenosti cizinek jsou v tomto ohledu velmi rozdílné. „Jsem ze Švédska a žiji již pár let v Irsku. Byla jsem naprosto šokována přístupem místních ke kojení na veřejnosti. Když jsem jednou večer obsluhovala v baru, žena, která chtěla kojit, byla vykázána ven. Přála bych si, aby svoboda kojit na veřejnosti byla celosvětová,“ uvedla například v diskusi k petici Phoebe Mattssonová. „Nechápu, co je na bradavce nebo prsním dvorci pornografického? Jaká věc může být více přírodní a něžná, než je kojení dítěte? Možná je to tím, že o podobných věcech rozhodují manažeři muži, a nikoli ženy,“ ozývá se Caroline Wonsová z Kanady.

Zdroj: LN

11/11/2008

Nevýhoda televizní reklamy

Reklama v televizi je čím dál dražší a čím dál méně funguje. To je fakt, o němž dnes pochybuje málokdo. Přesto jsou brand manažeři velkých značek každoročně postaveni před hotovou věc. Kup reklamní čas na celý rok, nebo jdi! A tak se může stát, že v listopadu, který je rekordně nejteplejším a nejslunečnějším za posledních sto třicet let na vás televize chrlí plískanicemi, deštěm a chřipkou zmožená individua a nabízí jakýsi prostředek proti chřipce. Vy se podíváte z okna kde se ve slunci a plus patnácti stupních prochází lidé v tričku a nevěříte vlastním očím. A brand manažerovi zbudou akorát oči pro pláč.

As_seen_on_tv

10/10/2008

Zajímavý průzkum

Na stránkách TÝDEN.CZ jsem narazil na zajímavý průzkum. Podle něj má milion lidí v Česku má od pondělního večera hodně zkažený týden. Podle průzkumu se totiž netají svou náklonností k fotbalistům Sparty, kterou potupila konkurenční Slavia. Z tohoto výsledku má naopak radost skoro 1,4 milionu lidí - víc než polovina z nich fandí Slavii, nebo se netají tím, že Spartu nenávidí.

Podle údajů ze zářijového dotazování 1114 občanů České republiky starších patnácti let, vyplývá, že Spartě fandí více než milion Čechů.

Na druhém místě skončil se 625 tisíci fanoušků ostravský Baník. Třetím nejpopulárnějším klubem je se 605 tisíci příznivců pražská Slavia.

Tabulesport48edf3151dcd7_543x390

Sparta a Ostrava vyvolávají mezi fotbalovými fanoušky rozporuplné emoce. Celek z Letné má sice nejvíce sympatizantů, ale rovněž nejvíce odpůrců, přímo ho nesnáší 770 tisíc lidí; ostravský Baník má 645 tisíc odpůrců. Slavia je na tom v poměru fanoušků a lidí, kteří klub přímo nesnášejí, o poznání lépe. Výrazných odpůrců mají fotbalisté z Edenu jen 285 tisíc. Za silnou trojicí obsadily další místa Brno, Olomouc a Liberec, které mají zanedbatelný počet odpůrců. Pozici ve středu tabulky podle oblíbenosti překvapivě obsadili fotbalisté Bohemians Praha, ale i sami organizátoři výzkumu připouštějí, že část dotazovaných zaměnila střížkovský klub za populárnější Bohemians 1905.

Zdroj: TÝDEN.CZ

22/09/2008

Röra sig rytmiskt till musik

Občas mluvím o tom, jak jsou dnešní hamižná média nekompromisně založena na RYCHLOSTI. Kdo má lepší připojení, stahuje lepším kvaltem filmy, muziku a zkrátka víc ví. S rychlostí informace – od jejího zrodu až ke spotřebiteli – je to zrovna tak (občas jsi fajn, Virilio). Co kdybychom si to ale udělali po svém? Ráno vstanu, pustím si svou oblíbenou muziku, obléknu se, nasnídám se, pustím si svou oblíbenou muziku, obléknu se, nasnídám se, pustím si svou oblíbenou muziku… Že to není možné? Ve virálním světě ano. A je to i moc zábavné! A rád na tu hru s časem přistupuji. Halt Švéďáci, no.. a hlavně (jejich) IKEA.

Untitled2

PS: Nezapomeňte si nahrát vlastní song (notička vlevo dole) a mrknout se na všechny exekuce (okénka napravo), museli se fakt vyřádit.

13/09/2008

Ivan Pollard a Londýn v Praze 2.0

Ivan Pollard z Naked bude 15. října v Praze. Tady je krátké video, které jsme natočili minulé úterý v Londýně:

Ivan tady mluví o tom, že:

  • jsme v minulosti byli zvyklí soustředit se na jednu věc, na jednu kampaň, se kterou jsme vyrukovali a doufali, že tím lidi (pomocí televize) ohromíme.
  • tenhle způsob ale funguje hůř a hůř. Fragmentace médií je skutečnost a my musíme dělat pro značku třeba dvanáct věcí najednou různými způsoby (tj. přestat být posedlí tím, že vše, co značka dělá musí být /doslova/ konsistentní)...a smířit se s tím, že mnohé z našich aktivit  nebudou fungovat (více tady ).