Když chce pes pána odtrhnout od teplé večeře, na kterou se těšil celou cestu z práce, a přesvědčit ho, aby si odepřeli kousek masa a nakonec si ještě nechal olíznout před chvílí umyté ruce, prostě si sedne. Možná na sebe upozorní zakňouráním. Člověčí emoce už ale spolehlivě pracují za něj.

Emocionální apel je přímo zapečený do jeho psí DNA. Pes nevypadá smutně, protože je smutný. Po tisících letech soužití s člověkem ho příroda vybavila emocionálním apelem v podobě smutných psích očí, které mu umožňují získat své sousto a přežít. Psí DNA zkrátka počítá s tím, že pokud má pes přesvědčit člověka k impulsivnímu chování, musí aktivovat jeho emotivní stránku.

Pes

Vědí to i žebráci, kteří právě proto mají psy v oblibě, ostatně stejně jako ostatní strategie, jak u kolemjdoucích vzbudit co nejefektivněji emocionální odezvu. A tak v nás vzbuzují lítost například demonstrací zdravotního handicapu, pobavení a údiv hudebním nebo komediálním číslem, vinu či závazek darováním růže či pověrčivý strach nevyřčenou hrozbou prokletí. Snad jen erotika se pro tuto činnost nehodí.

Zaujmout člověka procházejícího se v nákupním stresu mezi regály s více méně srovnatelným zbožím vyžaduje podobný intenzivní apel. Některé značky si to uvědomují, a tak vznikají produkty, které svou emocionální DNA promítnou přímo do obalu.

Na racionální benefit přijde čas, až když zákazníka vytrhneme z nákupní šedi. Ve výsledku jsme tak:

  • rozněžněni usměvavými miminkem na kojenecké vodě – se správným obsahem rozpuštěných látek předcházející osmotické zátěži,
  • udiveni tvarem vztyčeného prostředníčku lahve od Fakeer – jediného energetického nápoje bez chemických látek na našem trhu,
  • lítostiví při pohledu na loudící psíky Akinu – českého funkčního výživového pamlsku.

Honza Schmid

Jan Schmid

jan.schmid@perfectcrowd.com