Otec odbočil do uličky s ubrousky, kapesníky a toaletními papíry. Cítil příjemný adrenalin z očekávání, co ho za rohem čeká. Rozjetý plný vozík měl vůli jet stále rovně, a tak musel pořádně zabrat, aby jej vytočil.  Když uviděl, že jeden papírek v pásku na cenovky je skutečně červený, bylo mu jasné, že budou žně. Jeho spekulace se opět vyplatila. Počkal totiž s nákupem týden navíc. Manželka už byla trochu nervózní, když opouštěli byt vybavený poslední roličkou v držadlu toaletního papíru. Cena komodity se podle jeho odhadu navíc propadla do spekulativního pásma, a tak využil příležitost pro velký obchod a vzal rovnou po páru jumbo balení. „A do letáku z Kauflandu můžeme nastrouhat okurku“ uvažoval nad opcí jiného obchodníka.

Spekulace je živelnou součástí Wall Street i Holešovické tržnice. Jenže čeští obchodníci se místo do role spekulantů staví do role centrální banky, která intervenuje proti vlastní měně. Na straně poptávky je přitom protřelý burzovní vlk, český spotřebitel. Odpozoroval strategii na straně nabídky a spekuluje na chabé nervy obchodních manažerů.

Český zákazník si na trzích postupně osvojil strategii, která vychází ze studia pohybu cen. Jeho přístup se opírá o naprostou jistotu, že bude toaletní papír stát to, co stojí, nebo bude ve slevě. Nikdy opačně. A protože opačný směr pohybu kurzu cenného toaletního papíru je vyloučen, stačí pouze čekat. Výrobci začnou téct nervy, cenu sníží a ještě více se přesvědčí, že jinak než v akci to v Česku nejde.

Jak říká N. Taleb, cena, která se nehýbe, ve skutečnosti snižuje hodnotu. Pokud se českému spotřebiteli vzácně děje opak, než na co si zvykl, zažívá šok. Máslo zdražilo! V jeho světě se jedná o černou labuť, která zatřese světovým řádem. Má pocit, že nastává apokalypsa. Reaguje v rozporu se zákony volného trhu a kupuje másla ještě více. Máslu se musí dít něco hrozného, když se místo akce dočkalo zdražení. V nastalé panice se raději zdraženým máslem předzásobí, a tak proti všemu přesvědčení českého obchodníka, čím dražší máslo tím více ho Češi kupují.