„Dotazníky jsou jako slovenština. Všichni je tak nějak umíme.“

Neznámý pýtaťeľ (správně anketár)

 

Nejčastější chyby v dotaznících:

1. Zasedačkový plurál

Zákazníků a respondentů je hodně, tak k nim budeme mluvit v množném čísle. Autor otázky si neuvědomuje, že člověk vyplňuje dotazník sám. Představuje si skupinu a podle toho se i ptá.

Co byste na reklamě změnili?

 

2. Kulhavá škála

Škála odpovědí by měla být symetrická. Souhlasíte?

Rozhodně ano, Asi ano, Rozhodně ne

 

3. Fantom

Otázka, na kterou jste zapomněli, že v dotazníku máte, jenže teď skrytě ovlivňuje odpovědi.

A: Jak často jezdíte taxíkem?

B: Na jaké startupy působící u nás si z hlavy vzpomenete?

(následuje zjištění, že Uber a Liftago jsou na tom se znalostí překvapivě dobře).

 

4. Generátor náhodných rozdělení

Co je na té otázce špatně, když je tak přesně formulovaná? Pokud nabídnete respondentům dostatečně nesrozumitelnou škálu v jakémkoliv měřítku, bude mít výsledek krásné normální rozdělení náhodně tipujících.

Kolik kilowatthodin dřeva ročně spálíte při pečení buřtů u táboráku?

Méně než 1 kWh

1 kWh

2 kWh

3 kWh

4 kWh

Více než 4 kWh

 

5. Outsourcing

Výzkumné zadání se vyřeší tak, že se problém přenese rovnou na respondenta.

Co bychom museli udělat jinak, abyste nás začal využívat? 

Na tohle přijít je vaše a naše práce, ne respondentova. Výzkum umí na tuto otázku odpovědět. My například to děláme skrze kombinovanou metodologii, která využívá crowdsourcing a měření. Těžko ale můžeme respondenta postavit před takto komplexní úkol. Jako by se manželský poradce zeptal: „Na úvod Vám položím otázku. Dobře si rozmyslete odpověď. Co mám říct, abyste se zase měli rádi  a měli jste pocit, že jsem to zařídil já?“

 

6. Co by, kdyby

Kdybyste nebydlela v bytě ale v domě, nebo byste měla chatu a zrovna byste řešila vytápění, kde byste hledala nabídku nových kamen?

V domě, říkáte? No to byl můj sen. To už bych nic nehledala.

 

7. Ano, tedy ne

Dvojitý zápor je taková česká libůstka, kterou dáváme možnost neodpovědět odpovědí anebo svou odpověď vzápětí odvolat a tvrdit naprostý opak.

Nestalo se Vám někdy, že by se k Vám na pobočce banky chovali nepřiměřeně?

 

8. Nahrávka na stěr

Můžete mi prosím říci, jaký je Váš měsíční příjem?

Ano. Další.

 

9. Hypnóza

Bez komentáře.

Je podle Vašeho názoru správné šetřit vodou a nutit tak vodárny, aby ušlé příjmy z nižší spotřeby vyrovnávaly rostoucí cenou vody, a ztěžovaly tak přístup k pitné vodě dětem ze sociálně slabých rodin?