Kvantitativní výzkum se dá stihnout za 15 minut, pokud mu předchází dbalá předehra.

Byl jsem pozván, abych udělal workshop o výzkumu. Nevěděl jsem proč a komu. Placené to nebylo. Instantí slidy o své práci nemám. Měl jsem předat, co to je a jak se dělá výzkum, na místě v zasedačce během 30 minut. A bylo to dva dny před svatým Valentýnem.

Účastníky jsme rozdělili do smíšených párů a každý pár dostal jednoduchý úkol, vymyslet co nejvíce důvodů, klidně hloupých, bizarních, malicherných, očividných, proč slavit svatého Valentýna. A pak měli zase opačně vymyslet co nejvíce důvodů, proč svatého Valentýna neslavit. Vznikl seznam 36 důvodů pro a 24 důvodů proti. Což není nijak závratné číslo. Na panelu třeba respondenti vygenerovali 54 unikátních důvodů proč chodit do hospody.

A pak přišla chvíle pro výzkum. Vyhlásili jsme přestávku. Účastníci si šli dát kafe a makrónku. My jsme všechny motivátory a bariéry vložili do dotazníku a rozeslali jej na reprezentativní vzorek 300 žen* z panelu.  Za 15 minut jsme znali výsledek testu a mohli prezentovat, jak si jednotlivé nápady vedou i mimo svět přednáškové místnosti.

A jak tedy na svatého Valentýna?

Z výsledků vyplývá, že klíčem k Valentýnu pro Čechy není „láska“. Pro Čechy je slovo láska těžké, trapné, směšné. Neloučíme se s partnerem slovy „Miluju tě“ v závěru každého telefonickém rozhovoru o pátečním nákupu. Všechny bonboniéry ve tvaru srdce jsou pro Čechy přeslazená gesta.

Pro 87 % českých žen by důvodem ke slavení svatého Valentýna byla možnost trávit čas s partnerem a pro 84 % příležitost užít si hezký den a večer. Český svatý Valentýn by si neměl brát do úst těžká slova jako láska a romantika, ale lehčí slova jako radost, hravost a pohoda. Láhev vína místo bonboniéry. Jako u nekorektního vtipu, smích má sílu legitimizovat vše, včetně papundeklové Valentýna.

Pro 87 % českých žen by důvodem ke slavení Valentýna byla radost druhého. Co děláme pro ostatní, to nás vyviní z vlastních soudů. To platí pro workholiky, kteří to přece dělají pro rodinu, i pro české ženy, které touží po další nákupní sezónně.

* Pro jednodušší interpretaci jsme oslovili pouze ženy. Některé motivátory a bariéry se týkaly sexu a žádostí o ruku. Pohlaví respondenta by mohlo hrát při jejich hodnocení zásadní vliv.