Po sítích se šíří nová vysoce návyková droga. Dávky dopaminu vyvolává u hráčů podobným mechanismem jako hrací automaty. Vlastně se jedná o takové online hrací automaty. Hráč zadá různá slova a pak vzrušeně čeká, jaký barevný obrazec se před ním vytvoří. Protože je výsledek do velké míry náhodný a těžko se předvídá, vyvolá závislost jako jiné hry s náhodným výsledkem. Ohroženou skupinou jsou především zástupci technologického sektoru, kteří pak sdílejí své výhry na sociálních sítích.

AI generátory obrázků jsou po digitálním fotoaparátu dalším silným impulsem k inflaci obsahu. Jestliže je možné bez námahy generovat smysluplné obrazy, budeme je generovat. Díky fotoaparátu v mobilu jsme v poslední dekádě vytvořili miliardy fotografií našich večeří, účesů, selfie a prvního sněhu. Obrázky vytvořené umělou inteligencí jsou zase příslibem, že budeme moc připojit ten pravý ojedinělý kousek umění úplně ke všemu. Stejně jako obrázek vygenerovaný k tomuto postu.

Dokud byl jakýkoliv obraz vzácný, měl zajištěnu pozornost. Až s rozšířením fotografie zaniká monopol obrazu na zobrazení. Výtvarné umění se snažilo první vlně inflace obrazů vzdorovat. Umělci využili toho, že narozdíl od fotografie, malba nemusí mechanicky odrážet svou předlohu, může si vymýšlet. A protože se tato revoluce udála v době všeobecné výry v pokrok, přichází výtvarné umění s konceptem šoku z nového. Pokud věrný obraz sám není již hodnotou, může umění narozdíl od mechanické fotografie předlohu deformovat nebo se bez ní zcela obejít. Vzniká moderní umění.

Digitalizace zrychlila inflaci obrazu do hyperinflace. Množství obrazového materiálu je takové, že na celém světě není dost vědomí, která by na ně zaměřila svou pozornost. Obraz přestává být vzácný, nedostatkem se stává pozornost sama. Člověk získává neomezenou možnost tvořit vizuální obsah, který ale ztrácí schopnost zaujmout.

Protože většina obsahu je nám přístupná bez akce, bez námahy, dokážeme jej ignorovat bez ohledu na jeho uměleckou kvalitu. Je to právě činnost, která vyvolává pozornost a zaměřuje vědomí. Bytí předchází vědomí. Abychom v moři obsahu dokázali na chvilku vnímat, skrze akční rituály vytváříme účelné ostrovy naší pozornosti. Vaříme si, abychom vnímali chuť, stoupáme na kopce, abychom vnímali rozhled.

Rozšířeným rituálem přípravy na pozornost je gramofon. Renesance LP desek nepřišla jako odpověď na CD. Jejím účelem není zdobit byt. Ani není habitusem kulturního snobství. Puštění LP desky je rituál, který nás připraví na pozornost. Tím, že si musíme najít balení s deskou, opatrně desku vysunout, sfouknout uvízlý vlas, položit ji na gramofon, umístit jehlu na správné místo, vybudíme naši pozornost. A poté, po dlouhé době, zase slyšíme hudbu.