Česká střední třída si během růstové dekády osvojila přehlíživý postoj vůči cenám. Nejnižší cena byla spíše odměna pro vítězného důchodce za wrestling v oddělení pečiva než ctností řádného hospodáře. My v Praze jsme přeci ušli kus cesty. Někam směr Západ. Trávit čas slevou byla otrava a ztráta času. Náš čas byl moc vzácný na to, abychom se zabývali něčím, jako je výhodný nákup na víkend. Buď jsi trpělivý lovec slev nebo netrpělivý manažer času. V prvním světě se snažíš jen přežít do další dávky od státu. V druhém nepřežíváš ale užíváš si.

Nosíval jsem po schůzkách triko s nápisem „SLEVA“, které jsem vyprosil od neochotné prodavčky v jednom řetězci s módou. Lidé nevědli jak reagovat, protože nápis “SLEVA” byl v zasedačce v Karlíně absurdní stimulus. Jeden známý na mě dokonce významně mrknul, zda je ta sleva čtyřprocentní.

Naše netrpělivost vůči levnému v našich hlavách byla odrazem pracovních úspěchů nové střední třídy. Jenže minulý rok ceny naše životní tempo předehnaly. V hlavách střední třídy se tedy musel udát veletoč. Museli jsme aktualizovat náš světonázor, abychom z ostudy udělali ctnost. Jinak bychom v našich životních vyprávěních přestali být vítězi. Přesunuli bychom se do sektoru vystrašených seniorů. Svět by přestal byl příležitostí. Globální kapitál by nás děsil stějně jako nahání hrůzu seniorům, lidem z vesnic, kde není práce, nebo těm, kteří neumí anglicky. Obranný mechanismus zapracoval spolehlivě, a tak jsme si osvojili nové vyprávění o slevě a výhodné ceně, které drží naši důstojnost nad vodou.

Nová levná cena je opakem staré levné ceny. Staré levné bylo pro staré a znakem zaostalosti. Nové levné je pro moderního světáka a je zdrojem pokroku. Starou levnou cenu jste našli v letáku a získali ji v diskontu. Nová levná cena je světová. Je v zahraničí. Typicky v Německu nebo v Polsku, které už nehrozí pesticidem ale mává nám z ujíždícího vlaku. Nová sleva je důkazem toho, že je společnost vyspělá; že jsou zákazníci emancipovaní; že je trh vyspělý; že kdo cestuje a nesedí u televize, o ní také ví. Mezi střední třídou se šíří vyprávění a fotografie o tom, jak je v zahraničí levněji. Že kdo kupuje za české ceny, je ten zaostalý. Z levné ceny je tak nový status symbol a dokud tu bude drahý specifický trh pro chudáky, asi to tak i zůstane.